Entrevista a Enric Guaus

Cap del Departament de Sonologia de l’ESMUC

En què s’ha centrat el taller?

Dintre de la Jornada de la Salut dels Músics i de les Arts Escèniques s’ha vist un petit taller d’acústica de recintes a nivell bàsic que pot ajudar als músics tant a assajar a casa en millors condicions de confort acústic com també com poden “molestar” menys als veïns pel tema de transmissió del soroll via aèria i via sòlida. Consells molt genèrics però que estan a l’abast de tothom.

Quins serien aquests consells?

Els consells bàsics es separarien en dues parts. Una seria com et trobes tu a l’interior de la teva sala en funció de l’instrument, si demana més absorció o no; que a la pràctica es tradueix en materials porosos com: cortines, catifes, i altres materials purs de fibres naturals. I l’altre és el tema d’aïllament respecte els veïns, on és important que a part de la via aèria amb parets gruixudes i demés, es conegui la via sòlida que és bàsicament que si agafes un piano o bateria i el poses al terra  de l’estructura de l’edifici els pisos que t’envolten també el sentiran com si el tinguessin allà mateix.

Un músic ha d’estar preparat  per ser conscient que després quan surti a d’alt de l’escenari se sentirà molt diferent de quan està assajant. Això pot afectar amb la por?

Dintre de la por escènica una cosa que influeix en tenir aquesta por és la “reverb”, que fa referència a l’entorn acústic en què et trobes. És molt diferent l’ambient que tens a casa amb calma i tranquil·litat i amb una sala generalment petita, que estar en un escenari amb una “reverb” gran, amb eco i amb un seguit de característiques que afavoreixen a la por escènica.