Jonathan Camps

Contrabaixista de l’ Orquestra OBC

i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya

jonathan

Com podem descriure què és la por?

La por es una distorsió cognitiva que apareix per preservar la supervivència. Tenir por a l’escenari és tenir por d’un mateix, és a dir l’escenari per si sol no fa por. És només una mala gestió dels propis recursos mentals que acaben generant angoixes.

Com superar la por i en què consisteix l’entrenament del ninja?

Superar la por té que a veure amb primer pas en entendre que l’escenari és un mirall en sí mateix. L’escenari no fa por. L’escenari és un mirall de nosaltres mateixos i que cal desenvolupar un sentit molt crític de la sinceritat per poder saber en quin estat estic i què m’està passant.

He proposat un exercici que té a veure en descriure com em sento quan crec que tinc por sense fer servir la paraula “por”. Amb aquest exercici és possible que surtin moltes emocions, haurien de sortir moltes, que estan recolzades sobre pensaments que generen aquestes emocions, o a l’inrevés les emocions generen pensaments. El més important és generar la llista per saber quines són les àrees de millora. La proactivitat de l’entrenament del ninja té a veure amb “què faig”, és a dir ¿Com desenvolupo un pla eficaç d’entrenament?, sabent que si no ho puc fer jo sol, algú m’ha d’ajudar. Per això, quan s’entrena amb el “dojo”, jo mateix havia practicat “aikido” durant molts anys i els meus mestres duien a terme una supervisió constant, s’ha de seguir un control del procés de supervisió i conèixer el què s’ha de desenvolupar. Ha d’existir la figura d’algú que t’ajuda a entendre quin és el teu procés i què has de desenvolupar. Això és el més important. La por com element paralitzador o la voluntat proactiva de fer el que calgui per solucionar cada un dels elements de les àrees de millora per sortir d’aquest estat estàtic i inhibidor i poder alliberar el teu potencial interior.

En aquest procés apareixeran moltes creences limitants, ja que tots els pensaments estan sustentats per totes les creences sobre un mateix: creences d’identitat, de causa, de propòsit i això simplement és un reflex de quin és l’estat que tenim pel que fa l’autoestima i l’autoconfiança. En la sessió també s’ha parlat sobre això: Què és l’autoconfiança, què és l’estima, l’autoestima, com cuidar l’autoconfiança, com cuidar l’autoestima, i en aquest sentit l’entrenament del ninja en l’equilibri i en la concentració. En definitiva es tracta de trobar l’equilibri entre la ment, el cos i l’ànima per assolir l’objectiu/propòsit que t’has centrat.